محرز در گفتگو با پرسون:

واکسن کرونا در درمان بیماری HIV  موثر است/وجود 60 هزار بیمار اچ آی وی مثبت در کشور

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: اگر واکسن کووید 19 موثر باشد، می توان برای سایر ویروس ها از جله ایدز استفاده کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز اول دسامبر مطابق با 11 آذرماه روز جهانی ایدز نام گذاری شده است. با توجه به این که جامعه جهانی متاثر از همه گیری ویروس کرونا است روز جهانی ایدز امسال همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک نام گذاری شده است.

در این راستا موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که اچ آی وی با ایدز متفاوت است. اچ آی وی یا ویروس نقص ایمنی انسان بیماری قابل درمان است اما ایدز مرحله نهایی این بیماری است که فرد مبتلا دچار ضعف سیستم ایمنی می شود.

در این رابطه خبرنگار اجتماعی پرسون گفت و گویی با با دکتر مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران داشته که به شرح ذیل است.

مینو محرز در رابطه با وضعیت فعلی بیماری اچ آی وی درایران گفت: مبتلایانی که به مراکز مراجعه کرده اند و جواب تست آنها مثبت است، تحت درمان هستند و فعالیت های روزمره دارند و حتی می توانند ازدواج کنند و بچه دار شوند.


بیشتر بخوانید؛

هر دقیقه یک فرد زیر ۲۰ سال به ویروس HIV مبتلا می‌شود


وی ادامه داد:کسانی وجود دارند که از بیماری خود اطلاع ندارند.اما دسته آخر از بیماری خود اطلاع دارند و به علت عدم آگاهی و انگ جامعه تست نمی دهند. تخمین ما این است که حدود 60 هزار بیمار اچ آی وی مثبت در کشور وجود دارد اما فقط 37 هزار نفر تشخیص و گزارش داده شده است.

محرز در رابطه با کشف واکسن ایدز گفت: به طور کلی ویروس ها دو دسته هستند؛ DNA و RNA.

RNA ویروس هایی همانند کووید 19، اچ آی وی و هپاتیت هستند. برای این ها هیچ وقت واکسن وجود نداشته است. در این 40 سالی که از پاندمی ایدز می گذرد چندین بار ادعا شده که برای این بیماری واکسن ساخته شده ولی هیچ وقت موثر نبوده است.پ

وی مطرح کرد: اگر واکسن کووید 19 موثر باشد می توان برای سایر ویروس ها از جمله ایدز و سایر ویروس ها از نوع RNA استفاده کرد .

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در پاسخ به سوال چه ارتباطی بین آچ آی وی و کرونا ویروس وجود دارد؟ پاسخ داد: یک تکه از ویروس کووید 19 اچ آی وی است ویروس های جدید همواره تکه هایی از ویروس قدیمی را به همراه دارند.

محرز افزود: ویروس اچ آی وی و کووید از نظر انتقال کاملا با هم متفاوت هستند. این ویروس مانند کووید از طریق هوا منتقل نمی شود و فقط با تماس جنسی محافظت نشده، مادر آلوده به جنین و سرنگ مشترک منتقل می شود.

محرز در پایان گفت: افراد مبتلا به اچ آی وی به راحتی می توانندزندگی روزمره داشته باشند. متاسفانه به دلیل عدم اگاهی و انگ جامعه این افراد مریضی خود را پنهان می کنند.

222501